Rodzaje bram garażowych
Brama garażowa segmentowa
Bramy segmentowe to połączone ze sobą zawiasami panele, które szczelnie wypełnia pianka chroniąca przed hałasem i zimnem. Takie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w przypadku garaży, które są ocieplane.
Od kilku lat są to zdecydowanie najczęściej wybierane bramy, ze względu na duży wybór oraz komfort obsługi. Ważnym aspektem jest możliwość maksymalnego wykorzystania przestrzeni w garażu oraz wokół niego. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie przy krótkich podjazdach, niewielkich garażach, a nawet w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę i o nietypowych otworach wjazdowych (jak np. łuk).
Jedyną napotkaną przeszkodą może okazać się konieczność pozostawienia przestrzeni na ścianie lub pod sufitem na prowadnice, w zależności od wyboru bramy bocznej czy też górnej.
Co więcej, do wyboru mamy różne wykończenia takich bram, od typowych ze stali ocynkowanej, przez okleinę drewnopodobną, do wykonania z drewna (głównie mahoniu, sosny czy świerku).
Bramy garażowe rozwierne (skrzydłowe)
Bramy skrzydłowe to najtańsze i najprostsze rozwiązanie, które jest stosowane najdłużej ze wszystkich. Mimo to, obecnie jest rzadko wybierane
Jedną z głównych zalet takich bram, poza oczywiście ceną, stała się prostota konstrukcji i łatwość montażu. Bramy składają się ze skrzydeł umocowanych na zawiasach oraz ościeżnicy.
Wada, która w głównej mierze charakteryzuje to rozwiązanie, to niezbyt wygodna obsługa. Najczęściej te modele są otwierane ręcznie. Wymagają również dużo więcej miejsca na podjeździe niż inne rodzaje, ponieważ otwierają się one na boki. Co za tym idzie, może to przysporzyć pewne problemy w okresie zimowym, gdy spadnie śnieg.
Bramy garażowe uchylne (płytowe)
Bramy garażowe uchylne to rozwiązanie, które sprawdzi się u osób, które cenią oszczędność, a zarazem wygodę. Jest to jeden z najczęściej wybieranych rodzajów, a jednocześnie tańszy niż brama segmentowa, czy rolowana.
Bramy uchylne nie sprawdzą się jednak przy krótkim podjeździe czy zbyt małym garażu. Należy zostawić minimum 1,5 m przed bramą na dolną część skrzydła, która otwiera się na zewnątrz garażu. Wewnątrz natomiast należy przeznaczyć trochę miejsca na prowadnice podsufitowe.
Inną kwestią jest, to, że brama uchylna przeznaczona jest tylko do garażu dla jednego samochodu, jej szerokość standardowo nie przekracza 3 m.
Bramy płytowe wykonane są z blachy usztywnianej stalowymi płaskownikami, a jej wierzchnia część to stal ocynkowana i pokrycie z poliestru.
Bramy garażowe rolowane (roletowe)
Brama garażowa rolowana to jedno z najlepszych rozwiązań, jednak w parze z tym idzie dość wysoka cena.
Taki rodzaj bram można porównać w działaniu do rolet okiennych. Płaszcz skrzydła jest nawijany na wał napędowy w płaszczyźnie pionowej. Bramy rolowane, to rozwiązanie, które praktycznie nie zajmuje miejsca przed garażem, jak i w jego wnętrzu.
Jest to brama, która świetnie sprawdzi się przy małych garażach oraz dla osób, które cenią sobie wygodę. Standardowo bramy wyposażone są w napęd elektryczny, jednak w razie awarii posiadają również korbę do ręcznego otwierania.
Jednym z podstawowych plusów może być również całkowita odporność na korozję, ze względu na wykonanie z aluminium.
Dodatkowo, taki rodzaj bram stanowi spore wyzwanie dla potencjalnych włamywaczy, podważenie zamkniętej bramy jest niemożliwe, ze względu na zastosowane zabezpieczenia.
Plusem są także walory estetyczne. Z dostępnej gamy modeli mamy możliwość wyboru profili gładkich, jak i tłoczonych, natomiast kolorystyka jest praktycznie nieograniczona.